MORS: I dag er det præcis et år siden, at Mors fik sit helt eget medie.
KunMors gik online 31. januar 2020 – og dette er mediets opdatering nummer 2662. Dag efter dag er vi udkommet med i omegnen af syv-otte artikler – nogle gange lidt færre, andre gange flere. Men vi er udkommet med nye og selvstændige artikler hver eneste dag. Og meget tyder på, at vi får lov til at gøre det også i hele 2021.
Læserne har nemlig taget rigtig godt imod øens nye medie – som fortalt i diverse danske medier i denne uge. Og vi er nu på den gode side af 1050 abonnenter. Vi har brug for flere for at sikre KunMors på varig basis, men indtægterne fra solgte abonnementer og annoncer mere end opvejer udgifterne, og der er derfor ingen grund til at geare ned lige foreløbig.
Det skyldes også, at skulderklappene i årets løb har været mange og store. I sommer gennemførte vi en læserundersøgelse, der på bundlinjen gav KunMors karakteren 4,5 stjerner ud af fem mulige. Også selv om der var plads til forbedring på teknikken, hvilket vi ret hurtigt fik rådet bod på.
Og siden har vi fra flere sider fået at vide, at mediet kun har udviklet sig til det endnu bedre – og det er bestemt vores ambition at blive ved med at gøre det. Samtidig er det vores håb, at vi kan blive ved med at holde prisen på et abonnement så langt nede, at det svarer til prisen på et glas mælk om dagen pr. husstand.
Skal have flere annoncører
Men det kræver hjælp. For der er brug for fortsat opbakning for at tage det næste skridt. Hvis redaktionen på KunMors skal udvides mere, end det allerede er sket (og det skal den!), skal de mange læsere for det første gentegne deres abonnement – og der skal flere nye til. Samtidig skal annoncørerne tage imod tilbuddet om at forlænge deres annoncekøb – og der skal ligeledes flere til af dem.
For lige så vigtigt, som det er at bakke op om sine lokale virksomheder og butikker, er det, at de lokale virksomheder og butikker bakker op om lokale medier, kulturtilbud og foreningsliv – hvis de altså ønsker den slags. Vi håber, at 2021 fører flere annoncører til KunMors og minder om, at en annonce hos os koster så lidt som 199 eller 299 kroner for en uge og giver visning for en meget lokal målgruppe.
Det er i årets løb blevet til flere end 1,7 millioner sidevisninger på KunMors – og så godt som alle er fra morsingboer her på øen. Antallet er stigende med næsten 49.000 sidevisninger inden for en uge som den foreløbige rekord – sat i begyndelsen af 2021.
Større håb om mediestøtte
I ugens løb er der i den megen omtale af KunMors både fra politisk hold og fra meget større medier end KunMors givet udtryk for et ønske om, at medier som dette i fremtiden kan få del i mediestøtten. Det gælder for eksempel den produktionsstøtte, som med det nuværende krav om tre fuldtidsansatte journalister er helt urealistisk at leve op til for medier som dette. Dermed er en joker i spillet om fremtiden for KunMors smidt på bordet, og det skal blive spændende at se, hvordan den forandrer spillet.
Kulturminister Joy Mogensen (S) har givet udtryk for velvilje i forhold til at se positivt på medier som KunMors. Det er godt. Mindre godt er det, at hun tilsyneladende ikke har travlt, men vil om på den anden side af coronaen for at tage fat.
Men vi tror optimistisk på muligheden for mediestøtte – i bedste fald allerede i 2022. I så fald er dette medie et skridt nærmere at være etableret på endnu længere sigt.
Mange har været med på vejen
Udover undertegnede består redaktionen på KunMors af journalist Niels Hansen, som er ansat på freelancebasis. Timelønnede medhjælpere, som på grund af coronaens mange aflysninger har haft mindre at se til end planlagt, er journalist Henrik Schultz, de to journaliststuderende Lasse Momme og Nicoline Odgaard Sørensen samt Lasse Klink, autodidakt skribent med journalistisk erfaring fra flere medier.
Hanne Nyborg, tidligere grafiker igennem en lang årrække på Morsø Folkeblad, hjælper med annoncesalg og grafisk produktion. Og Ole Geerthsen, velkendt ansigt i byen efter årtier som annoncekonsulent og fotograf for Morsø Folkeblad, hjælper med diverse fotoopgaver.
Klummeskribenter som Tove Thinggård, Ilse Klink Jakobsen, Jimmy Timmers, Arne Søndergaard og vores erhvervspraktikant, Laura Ernst Tang fra Blidstrup Efterskole, har også bidraget til at give mediet friske pust og ekstra kulør. Lige som en lang række læsere har bidraget med debatindlæg – i dag for eksempel Max Madsen og Solveig Roed med den slags læserbreve, et medie som dette nærmest er som skabt til at publicere. Og før dem en god og debatlysten portion kandidater til det kommende kommunalvalg med en livlig og interessant diskussion sat i gang af en artikelserie på på dette medie.
Endelig har vi også nydt godt af opbakning fra diverse meddelere, der ønsker en varig fremtid for KunMors – og vi udvider gerne korpset, så kontakt os endelig, hvis du er interesseret.
Tak til alle, der har bidraget i dette medies første meget vigtige år – hvad enten man har været en del af mediet, abonnent eller annoncør. Det hele er værdsat – og lad os så se, om vi sammen kan tage næste skridt i løbet af År 2.
Med venlig hilsen
David Højmark, ansv. redaktør, KunMors.